lördag 7 september 2013

Key lime pie

Key lime pie är en sådan paj man har hört talats om en massa och tänkt hundratals gånger att en sådan ska jag göra. Men ändå blir det inte av. Största anledningen har varit att jag inte hittat kondenserad mjölk i Finland. Nu är det inte så att kondenserad mjölk inte finns i Finland, för det gör det. Det tar bara lite tid att lära sig att matvarubutiker är organiserade på lite andra sätt. I Sverige står kondenserad mjölk ofta vid baksaker, i Finland hittade jag den (tillslut!) jämte sambal olek i hyllan för asiatisk mat. Nästa gång jag letar efter nått ska jag nog bara fråga direkt... 

recept, key lime pie,




16 st digestivekex gärna fullkorn
125g smör
5 äggulor
400 g kondenserad sötad mjölk
1 dl pressad limesaft (ca 7 limefrukter)

Sätt ugnen på 175 grader. Banka sönder kexen till små smulor. Smält smöret och blanda med smulorna. Tryck ut blandningen i en pajform med löstagbar kant , ca 24 cm i diameter. Eller varför inte i mindre pajformar i portionsstorlek. Grädda i mitten av ugnen i ca 8 minuter.  Rör ihop äggulorna i en bunke. Rör ner den kondenserade mjölken och limesaft som du har pressat. Häll smeten i formen. Grädda i ytterligare 15 min. Låt kallna. Låt den stå i frys i minst 3 tim. Före servering: låt pajen stå framme en stund så att den inte är för fryst. Servera pajen med vispad grädde.