onsdag 24 juli 2013

Kall soppa på gurka med melon och tabasco

Något jag alltid haft lite svårt för är det här med kall soppa. Visst det är gott, men är det verkligen en maträtt? Känns för mig lite som en uppfriskande smoothie eller som något man skulle kunna göra om till drink. En variant på en kall soppa är den här baserad på gurka. Med lite rostade brödbitar i så kan till och med jag tänka mig att det är en soppa. Oavsett vad så är den väldigt god och uppfriskande. Kalla det soppa eller vad du vill!





1,5 gurka (ca 350 g)
15-20 basilikablad (stora)
200g honungsmelon
2 msk riven ingefära
5 dl vatten
1 vitlöksklyfta
2 msk pressad citronsaft
skalet av 0,5 citron
1 tsk örtsalt
1,5 krmgrön tabasco
svartpeppar

Örtkrutonger
3 skivor bröd (t ex ett halvgrovt rostbröd)
2 mskolivolja
1 tsk flingsalt
svartpeppar



Skär gurka och melon i mindre bitar. Mixa gurka, melon, basilika och vatten i en mixer eller med mixerstav. Skala och pressa i vitlöken och den rivna ingefäran. Smaksätt med citronsaft och -skal, örtsalt, tabasco och peppar. Ställ soppan i kylen minst 1 timme.

Krutonger:
Skär brödet i tärningar. Värm upp en stekpanna med olivolja. Lägg i bröd och krydda. Rör om och stek krutongerna på medelvärme tills de är knapriga, ca 10 min. Rör om lite då och då under tiden.

Rör om soppa rejält innan servering. Servera med krutongerna.