lördag 27 juli 2013

Istället för tiramisu med jordgubbar

För ett tag sedan försökte jag göra en italiensk meny till en picknick vid stranden. Efterrättsplanen var en tiramisu med jordgubbar som skulle vara så lik den jag åt i Rom som möjligt. Dock vill inte allt alltid gå som det ska. Att hitta savoiardikex är inte alltid så lätt som man kan tro. Efter att ha läst många recept fram och tillbaka så kom jag fram till att jag gör en sockerkakebotten och bara öser på med vaniljsås och jordgubbar. Enkelt, snabbt, lite kladdigt och ruskigt gott! Passade på att använda min egenodlade mynta och lägga både i sockerkakssmeten och på kakan. 





Sockerkaka
2 dl vaniljsås
0,5 l jordgubbar

Gör en sockerkaka (recept genom att klicka), fast häll den i en platt och rund form istället för en sockerkaksform. Häll även i lite hackad mynta om du känner för det, ca 2 msk blir bra.

Häll på vaniljsås (jag använde färdigköpt) och skiva en halvliter jordgubbar och kasta på. Ett alternativ kan också vara att blanda vaniljsåsen med lite mascarpone, det tror jag blir till och med ännu godare. Den här kakan försvann direkt!