tisdag 26 mars 2013

Pad Thai

Jag har försökt laga lite mat utanför min vanliga repertoar senaste tiden. Inget avancerat men med ingredienser jag inte så ofta använder. Den här rätten testade jag att laga själv efter att ha lagat den ihop med en av min matlagningsvänner. Var hemma sent från jobbet, jättehungrig men ändå inspirerad att laga nått gott. Att jag glömde ha i vitkålen upptäckte jag inte förren ett par dagar senare :)

recept, pad thai





200 g risnudlar
2 vitlöksklyftor
1/2 purjolök
1 broccoli
1 förp böngroddar (à 280 g)
4 kycklingfiléer
1 msk olja
salt och peppar
1 litet vitkålshuvud (200g)
3 ägg
1 lime
1 tsk sambal oelek
2 1/2 msk japansk soja
1 msk fisksås

Koka nudlarna enligt anvisningen på förpackningen.
Skala och finhacka vitlöken. Skölj och strimla purjolöken. Skölj böngroddarna.
Strimla kycklingen och stek den i oljan ca 3 minuter. Salta och peppra. Lägg åt sidan.
Stek vitlök, purjolök, vitkål och broccoli. Tillsätt kyckling och böngroddar. Stek alltsammans ytterligare 1 minut.
Knäck äggen i pannan och rör runt tills de stelnat. Pressa i saften av halva limen, och rör ner sambal olek, fisksås och soja. Servera rätten med resten av limen skuren i klyftor.