torsdag 28 februari 2013

Pannacotta med smak av kanel och lingon

När man bor i ett annat land eller på annat sätt långt bort från familj och släkt så får man skapa sig sin en till på det nya stället. Söndagsmiddag med familjen är en sådan sak som verkligen poppar upp varje söndag som något tufft att vara ifrån. Efter ett tag tar man dock sig själv i kragen och inser att allt är val man själv har gjort och man inser att det blir dags att skapa egna rutiner. En egen familj börjar så smått växa fram även i Helsingfors, mina underbara vänner som med bor långt ifrån sina familjer och släkter. Egna middagar en vardagskväll, en lördagskväll eller söndagsmiddagen. Senaste söndagsmiddagen var hemma hos mig och jag lagade denna underbara dessert. Den kändes så härlig och fräsch en solig söndag med sin familj runt omkring - min Helsingfors-familj!






1,5 st gelatinblad
1 st vaniljstång
1,5 dl vispgrädde
0,75 dl strösocker
3 dl gräddfil
2 tsk malen kanel
1,5 dl lingon
1 dl strösocker


Förbered i god tid innandet är dags att äta. Låt gelatinet ligga i kallt vatten 5 min. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Koka upp grädde, vaniljfrön, socker och kanel. Låt svalna något. Rör ner gelatinet och sedan gräddfilen. Häll upp i glas och låt stelna i kyl ca 3 tim. Koka upp lingon och socker. Låt kallna. Häll lingonen på pannacottan. Låt stå i kyl till 30 min innan servering.

(recept: arla.se )