tisdag 20 november 2012

Majsplättar och fetaoströra

När jag var och hälsade på i Sverige så lånade jag syrrans dator. Där hade hon tre recept i sina favoriter. Förvånad över antalet, jag menar jag har över hundra, så var jag tvungen att fråga henne. Tydligen var dessa hennes absoluta favoriter som hon tillagar ofta. Jag snodde alla tre på en gång och lagade till alla de tre följande dagar. Pizzan var den ena, majsplättar den andra och den tredje kommer snart. Gemensamt mellan de är att alla har varit jättegoda! 

recept, majs, plättar, keso





0,5 chili
4 ägg
1 tsk malen koriander
1, 25 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 burk majs ( ca 340 g)
smör

1 burk cottage cheese ( ca 250 g)
100 g smulad fetaost

Sallad:
70 g spenat
1-2 tomater
1 röd lök

Dela chilin, ta bort kärnorna och hacka den i mindre bitar. Vispa ihop ägg och mjölk, Blnada mjöl, salt och bakpulver i en separat skål. Rör ner mjölblandningen i äggblandningen. Häll av och skölj majsen. Häll i majs och chili i smeten. Krydda med lite koriander. Stek i smör i en stekpanna i ca 3-4 min per sida. Det blir ca 12 plättar. Blanda cottage cheese och smulad fetaost i en skål. Skälj spenaten, dela tomaterna och rödlöken. Servera plättarna med fetaoströran och spenatsalladen.

Orginal recept