torsdag 18 oktober 2012

Teas makaronilåda

En av mina nära vänner här i Helsingfors gav för lite över en månad sig iväg på en av hennes drömresor. 4 månader i Nya Zeeland med att åka skidor, vandra och dricka Sauvignon Blanc från Malborough. Äventyr är något hon och hennes karl gärna ger sig ut på, vilka ofta innehåller god mat. Det har gett deras matlagning härliga influenser från olika delar av hela världen. När jag då blev bjuden på makaronilåda en måndags kväll för ett par månader sedan blev jag först lite konfunderad. Vanlig finsk vardagsmat?! Mycket god sådan om något, men inte något jag räknade med. Men när jag tog min första tugga så blev jag snart medveten om att detta inre var en vanlig finsk makaronilåda. Nej, de här var nått alldeles ut över det vanliga. Starkt influerad av alla resor. Snabbt bad jag om receptet, vilket visade sig vara ren improvisation. Så fort jag kom hem skrev jag ner det jag kom ihåg att jag kände smakerna av och snart gjorde jag ett eget försök. Låt mig presentera: Teas makaronilåda a la Emilia!




300 g makaroner
400g nötfärs
1 gul lök
2 ägg
3 dl vatten
färska basilikablad
2 msk soja
salt
1 tsk curry
lite cayennepeppar
1 dl riven ost

Koka makaronerna enligt anvisningarna på förpackningen. Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken och stek ihop med färsen. Krydda med basilika, salt, soja, curry och eventuellt lite cayennepeppar. Vispa ihop ägg och vatten. Häll köttfärs och makaroner i en ugnsfastform. Häll på äggblandningen. Strö över osten och in i ugnen i ca 30 minuter. Servera med sallad och ketchup.