fredag 26 oktober 2012

Aroniabärssaft

För många veckor sedan så kom ett bud hem med nästan 3 kg aroniabär, 130 körsbärsblad och instruktioner på hur man gör en god saft. Jag, som inte ens hade hört talas om bären, blev genast nyfiken. Eftersom den största kastrullen jag har inte ens i närheten räckte för så mycket saft så fick jag göra saften i två omgångar, men så gjorde jag ju två satser också. 2 dygn senare så är 7 flaskor saft klara. Saften har en smak av iste och är mycket god. Dock håller den inte så länge, så den rekommenderas att drickas inom ett par veckor. Men den är så god, så det ska nog inte vara nått problem! Nu när det redan kommit snö å vet jag itne hur lätt det blir att få tag på de här bären. Men detta är definitivt ett recept att spara för framtida användning. Trevlig helg på er!






1,4 kg aroniabär
30 g citronsyra
65 körsbärsblad
700g socker
2 liter kokande vatten

Lägg bären, bladen och syran i en stor kastrull. Häll över kokande vatten. Låt stå 24 timmar. Sila saften genom en saftsil. Tillsätt sockret och koka upp. Häll upp på varma rena flaskor.