torsdag 9 augusti 2012

Apelsincurd

Häromdagen så fick jag ett sms. Där stod det: "Apelsincurden rockar till pannkakor! Tack!" Det tyckte jag var ett väldigt trevligt sms. Apelsincurden tillagades då 3 apelsiner var över från passionstårtan med marängtäcke. Jag hittade ett recept där syltsocker användes, och tyckte det kunde vara spännande att testa. Det stod att den skulle tjockna i receptet. Hmm, lagade och vispade och vispade och vispade. Men nej, den tjocknade inte. Och det är ju självklart att den inte gör det, syltsocker stelnar ju sen. Det kom jag på efter ett tag och hällde på burkar och så klart så stelnade den i kylen. Slutet gott, allting gott!
recept, apelsin, curd, lemoncurd, apelsimarmelad

recept, apelsin, curd, lemoncurd, apelsimarmelad





3 apelsiner
3 ägg
5 dl syltsocker
200 g smör

Tvätta apelsinerna noga. Riva skalet från en av apelsinerna. Pressa saften från samtilga apelsiner. Blanda ägg, syltsocker och apelsinsaft i en tjockbottnad kastrull. Sätt kastrullen på plattan och vispa hela tiden tills det börjar tjockna litegrann, ca 5 min. Tillsätt smöret i små klickar under fortsatt vispning. Ta kastrullen från värmen. Häll därefter upp den i varma, väl rengjorda burkar. Förvara i kyl.