onsdag 11 juli 2012

Hamburgerbröd

Min favorit på grillen måste vara egna hamburgare. Själv har jag dock tröttnat på köpta bröd och bakar helst egna. Men då jag inte hittat något bra recept innan så brukar det sluta med att jag köper i alla fall. Tills nu! De här bröden är precis som hamburgerbröd ska vara. De är fluffiga, saftiga och framförallt så håller de ihop. De går även utmärkt att göra en stor sats och frysa in. 

recept, bröd, hamburgare

recept, bröd, hamburgare





ca 8 st
25g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
2 msk olivolja
0,5 tsk salt
1,5 tsk strösocker
6-7 dl vetemjöl
lite havregryn

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och häll över mjölkblandningen. Tillsätt oljan, saltet och sockret. Arbeta in mjölet tills det blir en smidig deg. Låt jäsa i bunken under en handduk i ca 30 minuter. Ta upp degen och forma bollar. Doppa ovansidan på varje bulle i lite havregryn och låt jäsa i ca 15 minuter på en plåt med bakplåtspapper under en handduk. Lägg en plåt ovanpå bullarna för att få dem att jäsa på bredden. Låt jäsa 30 min till. Sätt ugnen på 250 grader. grädda bröden i 6-7 min i mitten av ugnen.