onsdag 18 juli 2012

Grillad gös i foliepaket

Av någon anledning lagar jag sällan fisk. Lax blir det en del, men just vit fisk lagar jag inte ofta. Men enda sedan midsommar där jag fick i uppgift att rensa och tillaga den gäddan vi fick upp så har jag varit sugen på att laga mer. Därför när vi fick erbjudande om färsk gös från grannen som just fiskat den ur sjön så kunde jag inte tacka nej. Jag valde att tillaga den precis som jag gjorde med gäddan- i ett foliepaket på grillen. Och oj, så gott det var! Speciellt härligt när man vet att man själv rodde över till grannen och hämtade fina filéade bitar. 

recept, gös, grill

recept, gös, grill



Till 2 portioner:

Fiskpaket:
4 bitar gös
1 gul lök
1-2 msk rapsolja
2 msk smör
1 citron
svartpeppar
salt

Riv av folie och lägg 4 bitar på varandra. Lägg 2 bitar av fisken i detta paket. Gör ett paket till till de två andra bitarna. Gnid in fisken i salt och svartpeppar. Ringla över olja och klicka dit lite smör. Pressa över saften från citronen. Skiva löken och lägg i paketen. Stänga ihop folien och grilla över glöd ca 20-25 minuter. Servera med den kalla såsen och smörslungad kokt potatis. 



Kall sås:
1,5 dl turkisk yoghurt
3 msk hackad färsk gräslök
2 msk hackad färsk basilika
1 msk olivolja
salt 
svartpeppar

Blanda ihop ingredienserna i en skål och kyl tills servering.