torsdag 26 juli 2012

Cheesecake med jordgubbar

För mig har jordgubbssäsongen precis börjat. Ja, i Finland kommer gubbarna lite senare än i Sverige. Jag ber om ursäkt i förväg om min tidigare rabarberfrossa nu övergår i jordgubbsfrossa. Om ni tröttnar så kolla in arkivet för andra recept. Men nu tillbaka till jorgubbarna! Många 2-rättersmiddagar har det blivit på semestern och då min karl även han är duktig på matlagning så blir det ofta mitt ansvar med dessert. En av de desserterna var denna underbara cheesecaken garnerad med jordgubbar. En helt vanlig cheesecake men åh så gott!

recept, cheesecake, jordgubbar

recept, cheesecake, jordgubbar

recept, cheesecake, jordgubbar





8-12 bitar
10 st digestive, fullkorn
75g smör

Fyllning:
500 g kvarg
2 ägg
1 dl strösocker

Topping:
4 dl crème fraiche
1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker

250 g jordgubbar

Sätt ugnen på 175 grader. Krossa eller mixa kexen fint. Smält smöret och rör ner smulorna. Tryck ut smulblandningen på botten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 7 min. Vispa ihop kvarg, ägg och socker till en jämn smet. Häll smeten i formen. Grädda i ytterligare 25-30 min. Låt kakan svalna minst 15 min. Blanda ihop crème fraiche, florsocker och vaniljsocker. Bred ut det på kakan och grädda i ytterligare ca 15-20 min. Låt kakan kallna. Lägg på jordgubbar. Servera!