fredag 18 maj 2012

Carbonara med zucchini

En fredag runt lunchtid för ett par veckor sedan så lagade jag till denna underbara carbonaran. Eftersom jag var lite stressad när jag handlade ingredienser så råkade jag ta något som hette avomaankurkku (typ inläggningsgurka) istället för zucchini vilket jag inte upptäckte förrän jag kom hem. Men vet ni, det var jättegott det med! Det här receptet är ursprungligen från Jamie Oliver, men jag lyckas ju aldrig följa ett recept till punkt och pricka så det här är min variant av en annorlunda pasta carbonara. I LCHF yran som råder just nu blir det kanske svårt att locka med detta recept, det är ju en hel del pasta. Men det tycker jag vi struntar i och njuter i alla fall! För detta är gott! Väldigt gott! 

recept, pasta, carbonara, zucchini, lunch, jamie oliver, bra, god, blogg, mat, bacon

recept, pasta, carbonara, zucchini, lunch, jamie oliver, bra, god, blogg, mat, bacon




1-2 zucchini 
500 g pasta
Sås
4 st äggulor, stora 
1 dl matgrädde 
1 dl riven parmesanost
olivolja 
2 pkt bacon (á 130g)
timjan

 Koka upp vatten i en stor kastrull. Dela zucchinin i mindre bitar. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Sås:
Lägg äggulorna i en skål tillsammans med grädde och hälften av parmesanosten. Vispa ihop med en gaffel. Krydda lätt med salt och peppar och ställ åt sidan. Hetta upp en stor stekpanna (ca 35 cm i diameter), stek baconet knaprigt. Tillsätt den hackade zucchinin och några rejäla nypor svartpeppar. Strö timjan över och fräs tills zucchinin blir lätt gyllene och lite mjuk. För att carbonaran ska bli bra så gäller det att vara snabb. När pastan är klar så häller man av vattnet, men spara lite vid sidan av! Häll sedan över pastan i stekpannan och blanda runt med zucchinin och baconet. Ta sedan stekpannan från värmen och tillsätt pastavatten samt gräddsåsen. Rör ihop snabbt (tillaga inte mer nu – annars kommer det bli äggröra av det hela!). När du blandar runt pastan tillsätter du resten av parmesanosten och lite mer av pastavattnet om det behövs för att få rätt konsistens på såsen. Smaka av och servera sedan direkt medan rätten fortfarande är krämig. 

(Orginal receptet är från Jamie Oliver)