söndag 1 april 2012

Tagliatelle med bacon och broccolisås

Jag är inte så glad för broccoli. Men påsen med broccoli som har legat i frysen i månader var på något sätt tvungen att bli använd. Därför kom jag fram till att det fick bli en barndomsklassiker av den. Mammas broccolisås med tagliatelle och bacon var något som jag på alla sätt försökte undvika när jag var liten, hon fick spara sås till mig och min syster innan hon hällde i broccoli i den. Men nu kände jag mig redo för att testa den själv, låt mig presentera: Mammas broccolisås à la Emilia!

broccoli, broccolisås, pastasås, tagliatelle, recept, bacon, baconsås, vardagsmat, barndom, blogg




Tagliatelle för 2 personer
1 paket bacon
150g fryst broccoli
1,5 dl riven ost
2 dl matlagningsgrädde
salt
peppar

Koka pastan enligt anvisningar på förpackning. Stek baconen krispiga och låt rinna av på hushållspapper. Koka broccolin i lätt saltat vatten ett par minuter. Häll av vattnet och stel broccolin ett par minuter innan matlagningsgrädde hälls på. Mixa såsen med en stavmixer. Ställ tillbaka på plattan och häll i ost. Salta och peppra efter smak. Servera med den nykokta pastan och bacon.