måndag 12 september 2011

Vetebollsmuffins

Hittade ett roligt inlägg på en blogg jag läste. Han gjorde olika saker med bollar av vetedeg. Därför testade jag idag, när jag ändå är sjuk och inte har mycket att göra, att göra en variant av dem i muffinsformar. De är otroligt goda! Framförallt så blir man så glad av hur roliga dem ser ut.






Vita kulor:
12,5g jäst
37,5g smör
1,25 dl mjölk
0,5 krm salt
ev. lite vaniljsocker
3,5-4 dl vetemjöl


Bruna kulor:
12,5g jäst
37,5g smör
1,25 dl mjölk
0,5 krm salt
1 dl kakao
2,5-3 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret och tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt. Rör ut jästen i degvätskan. Tillsätt salt och socker och rör om. Tillsätt sedan mjölet, arbeta degen mjuk och smidig. Låt jäsa 30 min under duk. Rulla till små bollar. Stapla bollarna i muffinsformar. Låt jäsa 20-30 min under duk. Grädda på 225 grader i 8 min.