torsdag 8 september 2011

Vegetarisk paj med zucchini och tomat


Det här är en jättegod paj! Tyvärr hade jag en liten olycka och äggstanningen åkte ut över hela golvet, det var tydligen hål i min pajform. Så just den här på bild saknade en hel del krämighet. Men den visade stora potential. Nästa gång tänker jag testa att lägga i lite fetaost också. Och eventuellt lite mer kryddor. Den här saknade lite kryddor, men dem kanske rann ut tillsammans med äggstanningen genom pajformen, vad vet jag!







3 1/2 dl vetemjöl
150 g smör
lite vatten

Fyllning:
1 zucchini
1 röd lök
2 tomater
ev. fetaost
salt
peppar
färsk persilja
100 g philadelphiaost
2 ägg
1 dl mjölk
2 dl riven ost

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform, ca 26 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajskalet vila i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Skär zucchinin i bitar och stek den i smör. Skiva löken och låt den steka med. Skär ner tomaterna i småbitar och ha i dem i stekpannan, krydda med salt och peppar. Låt detta puttra en stund. Tillsätt hackad persilja och eventuellt fetaost. Vispa ihop philadelphiaost, ägg och mjölk. Fyll pajskalet med de stekta grönsakerna och häll äggstanningen över. Strö över osten. Grädda i ca 30 min.