torsdag 4 december 2014

Trifle med kokoskladdkaka och cappucinomaränger

Senaste tiden har jag haft riktigt inspiration att baka glutenfritt och med ingredienser jag inte brukar använda. Jag har direkt aldrig trott på nyttiga efterrätter, jag äter hellre med måtta. Men på senaste tiden har många recept visat att det faktiskt går att göra nyttiga men goda saker. Tolka mig inte fel - jag har alltid varit för nyttiga saker och är uppväxt på varor från hälsokostbutiken (som nu ofta finns i vanliga  butiker), men jag har alltid tyckt att efterrätten ska vara proppfull med onyttigheter.  Den här är kanske inte direkt nyttig, men med mycket kvarg och glutenfri så är det i alla fall åt det nyttiga hållet!

glutenfri, recept, efterrätt, kvarg, kokos, kladdkaka, maräng

glutenfri, recept, efterrätt, kvarg, kokos, kladdkaka, maräng



4 port
250g kvarg
1 msk florsocker
1 msk agavesirap
0,75 dl vispgrädde
1/3 kladdkaka


Kladdkaka:
3 ägg
3 dl socker
1 dl smält smör
1 dl kakao
1,5 dl kokosmjöl
1 msk vaniljsocker
2 krm salt

Till servering:
1 msk råkakao
ca 12 st minimaränger, t ex med cappucinosmak

Börja med kladdkakan. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ihop de torra ingredienserna. Rör i de torra ingredienserna i äggblandningen ihop med det smälta smöret. Häll upp i en pajfrom. Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 minuter. Ta ut kakan och lått kallna helt. Vispa grädden lätt. Rör ihop kvarg, florsocker, agavesirap och grädde. Skär små bitar av kladdkakan och lägg i glas eller skålar. Varva kladdkaka och gräddblandningen i glasen /skålarna. Avsluta med att pudra över lite råkakaopulver och lägg på lite minimaränger.