onsdag 17 juli 2013

Tiramisu

Jag har alltid tyckt om italiensk mat, men efter resan till Rom för ett par månader sedan så ÄLSKAR jag italiensk mat. Tema för de fleta av mina middagsbjudningar senaste tiden har varit Italien. Jag menar, hur kan man inte älska mat från ett land där pizza och pasta är helt okej äta. Och där råvarorna är noga utvalda och så rena och lena smaker som möjligt. Det är nått i min smak! 





4-6 portioner
1,5 dl espresso eller riktigt starkt kaffe
1 dl marsalavin
1 paket savoyardikex (à 200 g)
1 ägg
0,375 dl strösocker
250 g mascarpone
1,5 tsk kakao


Blanda kaffet med hälften av marsalavinet i en grund skål.
Doppa kexen i vätskan. Låt dem bli fuktiga men inte uppblötta. Lägg ett lager kex i botten på en form alternativt portionsformar. Separera ägget,dvs vita för sig och gula för sig. Vispa äggulan med sockret tills det är ljust och pösigt. Tillsätt resten av marsalaviner och mascarponen och rör ihop till en mousseliknande kräm. Vispa äggvitan tills den är tjock och skummande. Vänd ner äggvitan i mascarponekrämen och bred ut hälften av krämen ovanpå kexen. Lägg på ännu ett lager fuktiga kex och bred ut resten av krämen ovanpå dem. Täck formen med folie och låt den stå i kylskåpet över natten. Pudra kakao genom en tesil strax före servering.