fredag 12 juli 2013

Caprese

Nu börjar semestern och det är dags att packa väskorna för att lata sig i öst och slåss med mygg i två veckor. Min första betalda semester någonsin. Åh, vad jag ska njuta! Laga massa god mat och plocka blåbär direkt från buskarna till frukost. Här bjuder jag på ett recept på en enkel förrätt som passar lata sommardagar: Caprese! En mozzareallasallad med tomat och basilika och gärna en skvätt god balsamico. Nu åker min örter ner i baksätet på bilen, de får självklart följa med till stugan! 





500 g körsbärstomater
2 askar minimozzarella
2 msk olivolja
1 näve basilikablad
Flingsalt och nymald svartpeppar


Sätt ugnen på 225 grader. Skölj tomaterna och lägg de i en ugnsform. Ringla över olivolja och grädda i mitten av ugnen ca 15-20 min. Om ni vill kan ni lägga över tomaterna i mindre portionsformar. Blanda försiktigt i mozzarellan. Salta och peppra. Toppa med basilika blad.