söndag 29 juli 2012

Gesällbageriet

Idag ringde klockan redan 3:50. Det var nämligen dags för något väldigt spännande, en bakmorgon på Gesällbageriet i Figeholm! Bröd är en av mina stora passioner, men dåligt tålamod och okunskap har gjort att det inte blir så mycket brödbakande längre. Men nu tyckte jag det var dags för en ändring, och vilka passar bättre att få kunskap av om inte av de som bakar några av de godaste bröd jag smakat. Tacksamt gick jag därför in i bakstugan tidigt imorse och vilket tempo som rådde redan! Det bakades bullar och bröd till höger och vänster, helt underbart! 



Historien om Gesällbageriet är dessutom väldigt charmig. Mia och Mattias köptes ett hus i Figeholm för ett antal år sedan, där fann de en gammal stenugn som de började baka surdegsbröd i lite på skoj. Bakandet utvecklades och inom ett par år öppnades Gesällbageriet. Nuförtiden är sommaren högsäsong med långa öppettider och vintertid är det helgerna som gäller. Från bageriet erbjuds bröd bakade på surdeg och underbara bullar på vetedeg som kanelbullar eller längder med smak av kardemumma. Förutom att köpa med sig bröd och bullar så kan man även ta en fika i deras gemytliga trädgård där hönsen springer fria bland ört- och bärodlingar.










Vilken morgon jag har haft! Mia och Mattias delade med sig av sin kunskap och visade olika tricks på hur man gör bröd väldigt bra. Det bästa tipset jag lärde mig var att inte ta för mycket mjöl! Och att vika brödet istället för att knåda brödet till rätt form. Surdegskulturer förklarades och jag fick med mig både en vetesurdegsgrund och rågsurdegsgrund hem. Så fort jag fått fram ett bra resultat av allt jag har lärt mig så kommer jag att dela med mig av recept. Så länge får ni njuta av bilder från detta underbara bageri och café.






Om ni är i krokarna runt Oskarshamn eller Västervik så tycker jag att ni ska ta er till Gesällbageriet i Figeholm för en fika eller lite bröd och bullar att ta med. Detta är ett ställe som verkligen är värt det! Tack Mia och Mattias för att jag fick komma på besök hos er! Vill ni veta mer om detta ställe, besök: www.gesallbageriet.se