onsdag 13 juni 2012

Kibbeh

För några veckor sedan kom karlen hem och sa att han hade ätit en jättegod köttfärspaj på lunchen när han var i Stockholm. Han sa att det hade något konstigt namn men att den var en köttfärspaj med köttfärs som pajskal och i fyllningen. Redan här blev jag mycket tveksam, eftersom jag bara kommer att tänka på de finska köttpajerna. Vilka jag inte tycker om så värst mycket. Men vi satte oss och letade recept och tillslut hittade vi: Kibbeh! Det var ju det han hade ätit. Läste igenom lite olika recept och kom på egna alternativ. Här är alltså min variant av kibbeh. Jag använde couscous istället för bulgur och blandfärs istället för lammfärs. Anledning: Det var det jag hittade i affären och hemma just den dagen. Lamm och bulgur går säkert också utmärkt! Detta är i alla fall gott- mycket gott! Så ta och testa du med: en köttfärspaj med köttfärs som pajskal och i fyllningen!

kibbeh, recept, köttfärspaj, paj, middag





Fyllning
1 gul lök
2 msk olivolja
225 gram blandfärs (eller lammfärs)
0.5 tsk salt
0.25 tsk kanel
0.25 tsk svartpeppar

Couscous/ Bulgur mix
2.35 dl couscous eller finmald bulgur
1 gul lök
500g blandfärs (eller lammfärs)
1 tsk salt
0.5 tsk kanel
0.5 tsk svartpeppar
2.5 mask olivolja

Fyllningen:
Stek löken gyllenbrun i olivolja. Tillsätt färs och kryddor. Stek tills färsen är klar det vill säga inte är rosa längre samtidigt som den hackas i små bitar.

Couscous / Bulgur mix:
Värm ugnen till 200 grader. Täck couscous/bulgur med lite kall vatten i en skål och låt stå 10 min. Häll av vattnet. Hacka löken till mycket små bitar. Blanda lök, färs och kryddor. Blanda i couscous/bulgur.

Pensla en pajform med avtagbar kant med lite olivolja. Pressa ut hälften av bulgur/couscous mixen som en pajdeg i formen. Öven upp på kanterna. Lägg i fyllningen. Täck med resten av blgur/couscous mixen. Pensla med lite olivolja. Grädda i mitten av ugnen tills färsen är klar, ca 35-40 min. Sätt på ugnen på grill och grilla i ca 3-5 min tills topp blir gyllene och lite krispig. Servera med isbergssallad och lite gräddfil.